Kaksoiskansalaisten syrjintä ei edistä kansallista turvallisuutta

Viimeiset päivät mediassa on kiivaasti keskusteltu valtion turvallisuudesta. Otsikoissa ovat olleet Airiston Helmi, suomalaisten liikemiesten ulkomaansidonnaisuudet sekä Suomen kaksoiskansalaiset. Kahteen ensimmäiseen on todettava, että tapaukset on selvitettävä perinpohjaisesti ja kummankin kohdalla olisi syytä tarkistaa lainsäädännön keinoja puuttua ja pysäyttää vastaavanlainen toiminta. Epäilyttävät maakaupat, rahanpesu sekä kyseenalaiset ulkomaan rahoitukset ovat asioita, joihin todellakin tulisi puuttua turvallisuuden nimissä. Saman turvallisuus-teeman alle ei kuitenkaan voida paketoida suomalaisten ihmisoikeuksia rajoittavia lakeja.

Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuoden 2017 lopussa Suomessa asui vakituisesti 118 464 henkilöä, joilla oli kaksoiskansalaisuus. Joukkoon mahtuu lukuisia turvallisuus- ja yhteiskunta-alan asiantuntijoita, virkamiehiä, opiskelijoita ja tutkijoita. Tätä joukkoa kohtaan istuva puolustusministeri aikoo esittää lähes totaalikieltoa sotilasvirkoihin ja rajoittaa heidän kansalaisoikeuksiaan. Ministeri on kutsunut kaksoiskansalaisia "jo rauhan aikana torjuttavaksi kolonnaksi" . Ministeri yleistää ja lokeroi kokonaisen suomalaisen ihmisryhmän ulkopolitiikan nimissä. Alla muutama huomio, joita asiasta on samaan aikaan lausuttu virallisten asiantuntijatahojen puolelta.

  1. Valtiovarainministeriö on julkaissut vuonna 2015 työryhmämuistion ”Kaksoiskansalaisuus valtion virkaan nimitettäessä”. Eri ministeriöiden edustajista muodostettu työryhmä kuuli työskentelyssään eri turvallisuusasiantuntijoita. Työryhmä toteaa muistiossaan, että henkilön nimittämistä valtion virkaan ja virkasuhteeseen on syytä joissain tapauksissa rajoittaa. Henkilön monikansalaisuus ei kuitenkaan työryhmän mukaan voi olla yksinään rajoittava tekijä. Työryhmä ei kannattanut lainsäädännön muuttamista vaan esitteli muita keinoja, joilla turvallisuusarvioinnit rekrytointiprosesseissa tulisi toteuttaa.

  2. Ylen tekemän jutun mukaan: "Suomi on valmistelemassa Saksaa ja lähimaitaan huomattavasti tiukempaa lainsäädäntöä kaksoiskansalaisista, kun sisäministeriö ja puolustusministeriö valmistelevat lakia, jolla kaksoiskansalaisten pääsy sotilasvirkoihin estettäisiin."(https://yle.fi/uutiset/3-10060588)

  3. Myös yhdenvertaisuusvaltuutettu on lausunut laista ja nostanut esille erityisesti yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 5 §:n sisältämän viranomaisen velvollisuuden lain mukaan edistää yhdenvertaisuutta toiminnassaan, mikä koskee myös lainvalmistelua. Yhdenvertaisuusvaltuutettu  nostaa esille myös Euroopan neuvoston ministerikomitean Suomelle 15.3.2017 antamat uudet vähemmistöjen suojelua koskevat suositukset.  Ministerikomitea suosittelee mm. kansallisten vähemmistöjen, mukaan lukien venäläistaustaiset, määrän kasvattamista julkisissa toimissa, erityisesti poliisin, syyttäjien ja tuomioistuinlaitoksen rekrytoinneissa keinona ehkäistä suvaitsemattomuutta, rasismia tai viharikoksia.

  4. Oikeusministeriön lainsäädäntöjohtajan Tuula Majurin mukaan kaksoiskansalaisia koskeva, laajalle ulottuva virkakielto olisi ollut kohtuuton ja ongelmallinen toimenpide. Hän muistuttaa, että kaksoiskansalaisuus itsessään ei ole turvallisuusriski. Ja eihän se sitä voikaan olla. Kuvatun kaltaisesta lainsäädännöstä tulisi tosiasiallisesti syrjivä, mikäli henkilön toinen kansallisuus yksin olisi esteenä nimittämiselle ilman yksilö- ja tapauskohtaista harkintaa.

 

Nykyinen kansalaisuuslaki palvelee hyvin Suomea globaalissa ympäristössä. Ministerin esitys on askel taaksepäin historiassa ja kehityksessä. Ymmärrän tarpeen muutokselle ja ymmärrän turvallisuusympäristön muutoksen myötä, että tiettyihin asioihin halutaan puuttua. Perustellustikin esimerkiksi kansalaisten turvallisuusselvityksiä virkaan nimitettäessä halutaan tiukentaa ja laajentaa. Mutta jos nyt ryhdytään muuttamaan lainsäädäntöä konservatiivis-nationalistisella otteella, unohtuvat niin yhtenäinen EU, kansainvälistyvä Suomi kuin viime kädessä ihmisoikeudetkin.

Esitys on omiaan horjuttamaan yhteiskunnan luottamusta, yhteenkuuluvuutta ja lojaliteettia. Sinisten ministerin esitys pikemminkin heikentää turvallisuutta ja luo toisen luokan alakansalaisuuksia Suomeen. Laki asettaisi syrjivään asemaan myös ulkomailla asuvat suomalaiset kaksoiskansalaiset. Totaalikielto toisi ongelmia myös viroissa toimivien kaksoiskansalaisuuden omaavien virkamiesten urakehitykseen. Ylipäätään esitys ei edusta demokraattista päätöksentekoa tai oikeusvaltion tapaa ratkoa asioita.

Tavoite on yhteinen, eli henkilön taustoista ja sidoksista syntyvien vakavien turvallisuusriskien välttäminen. Tämä tavoite on saavutettavissa turvallisuusselvitysten tehostetulla käytöllä karsinta- ja kartoitusvaiheessa. Ei kaksoiskansalaisten totaalikiellolla ja syrjinnällä. Vetoan maan hallitukseen, istuviin kansanedustajiin ja suuren yleisöön. Miettikää edes hetki, mikäli olisitte itse samassa asemassa? Me suomalaiset olemme ennenkin pystyneet tiukassa paikassa osoittamaan sen, että pystymme ratkomaan vaikealtakin tuntuvat päätökset liberaalin ja oikeudenmukaisen maailman keinoin.

 

Lauri Koponen

Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu